Tuesday, December 18, 2012

Solek Tanjak bersama Haji Basnee

Assalammualaikum wbt.

Hari ni nak berkongsi cerita tentang ikatan tanjak dan samping. Tanjak / tengkolok / destar adalah maksud yang sama. Zaman moden sekarang ni mungkin ramai yang tak tahu setiap ikatan tanjak mempunyai nama yang unik dan ceritanya yang tersendiri. Sedih saya katakan kebanyakan butik pengantin ambil mudah perkara ni. Maaf.... memang bukan semua tapi kebanyakan yang menyediakan baju pengantin tidak menitik beratkan bentuk ikatan tanjak, janji ada.... mungkin mudah & murah di dapati. Yang membuatnya pulak bukan orang melayu..... asalkan lipat, pusing & kepak dah jadi tanjak. Sebenarnya ramai orang-orang lama yang pakar dengan ikatan tanjak ni. Tak salah rasanya keluar duit sedikit untuk dapatkan khidmat mereka dan belajar sedikit tentang sejarah & asal usulnya..... barulah jadi mak andam yang meletopsss, tahu serba serbi, kan untung tu. Yang penting  pengantin lelaki nampak lebih segak dan tampan.

Yang saya selalu perhatikan setiap kali saya tengok pengantin....

Pengantin perempuannya memang cantik betul. Disolek cantik, aksesori cantik, tudung cantik.... bak kata orang memang "perfecto". Tapi bila tengok pengantin lelaki..... muka berminyak2 berpeluh. Samping kembang macam pakai skirt, pucuk tanjak kat tengah dahi.... brooch/keronsang kat puncak tanjak.... hilang terus ketampanan pengantin lelaki.

Di mana silapnya?

1. Khidmat mak andam / jurumekap tak dibayar untuk mekap dan siapkan pengantin lelaki?

ATAU

2. Mak andam / jurumekap tak tahu cara nak ikat samping, tak tahu kedudukan tanjak yang betul atau kata lainnya "tak cukup ilmu di dada".... ahaks... teringat lak dialog Mamat Khalid dalam filem Hantu Kak Limah.

Saya tidaklah pandai, saya juga ada kekurangan & masih "tak cukup ilmu di dada". Apa yang saya tahu, saya cuma nak kongsikan bersama semoga ada menafaatnya.

SIAPA Haji Basnee?

ABAH kesayangan saya. Beliau merupakan seorang penggiat seni kebudayaan & warisan di Negeri Perak Darul Ridzuan. In syaa Allah saya akan buat biodata beliau nanti. Selagi hayat dikandung badan abah masih aktif meneruskan aktiviti budayanya. Sepanjang kerjaya sebagai pegawai kebudayaan dulu.... pelbagai negara abah dah pergi, dan pelbagai cerita yang abah selalu cerita pada saya tentang seni budaya mereka. Abah tak pernah jemu, tak pernah penat dan tak pernah letih sehingga sekarang. Sedikit sebanyak minat dan bakat saya datang dari Abah. Dari Abah jugalah minat saya sebagai jurumekap / jurusolek menebal. Dulu saya adalah penari kebudayaan Perak. Setiap kali persembahan kena mekap... jadi abah juga yang ajar macamana nak mekap. bermula dengan mekap kawan-kawan akhirnya..... "ehh..... aku dah jadi Jurumekap dah sekarang?..." hehehe. Semuanya bermula dari Abah. Saya SAYANG Abah saya sangat...sangat.... :-D

Meh kita tengok gambar tanjak-tanjak ni :

Kedudukan tanjak & brooch gambar 2 & 3 adalah SALAH.



Abah ku Haji Basnee


Belajar cara ikat tanjak


 Tanjak Sering- Tanjak yang dipakai oleh Putera Perak. 
Ikatan oleh Hj. Basnee








3 comments:

TERIMA KASIH yea...